Technické tabulky
Porovnání technologií
Porovnání snímání a zpracování obrazu v systémech IP, HD-SDI, HDCVI a analog.
Analog | HD-SDI | HDCVI | IP | |
Maximální rozlišení | 0,4 Mpx | 2,1 Mpx | 2,1 Mpx | Bez limitu |
Formát obrazu | 4:3 | 16:9 | 16:9 | Nejčastějšie 16:9, 4:3, 5:4 |
Směr komunikace | Jednosměrná, od zdroje k cíli | Jednosměrná, od zdroje k cíli | Obojsměrná | Obojsměrná |
Různé informace zároveň | Ne | Ano (napr. druhý obrazový stream) | Ano (napr. druhý obrazový stream) | Ano (další stream, audio, kontakty) |
Zpoždění obrazu po trase | Žádne | Žádne | Žádne | Stovky milisekund až jednotky sekund |
Rýchlost snímkování | Plynulý obraz 25 fps | Plynulý obraz 30 fps | Podle nastavení v kameře (60 fps) | Podle nastavení v kameře (60 fps) |
IP krytí pro CCTV techniku
Stupeň krytí (IPX) udává odolnost elektrospotřebiče vůči vniknutí cizího tělesa či vniknutí kapalin. Vyjadřuje se v tzv. IP kódu (z anglického Ingress protection) definovaném mezinárodním standardem IEC 60529. Kód tvoří 2 číslice: první udává ochranu před nebezpečným dotykem a před vniknutím cizích předmětů, druhá stupeň krytí před vniknutím vody. Nejvyšším stupněm ochrany tak je IP68.
Stupeň ochrany | Před nebezpečným dotykem | Před vniknutím cizích předmětů |
IP 3x | nástrojem (> 2,5 mm) | drobných |
IP 4x | nástrojem, drátem (> 1 mm) | velmi drobných |
IP 5x | jakoukoli pomůckou | prachu částečně |
IP 6x | jakoukoli pomůckou | prachu zcela |
Stupeň ochrany | Před vniknutím vody (specifikace IPX) |
IP x3 | Chráněný proti stříkající vodě. Voda stříká na přístroj v úhlu 60° vertikálně, v množství 10 litrů za minutu a při tlaku 80–100 kN/m2 po dobu 5 minut. |
IP x4 | Chráněný proti stříkající vodě, kde voda stříká ze všech úhlů. |
IP x5 | Chráněný proti vodnímu proudu. Voda míří 6,3 mm tryskou ve všech úhlech při průtoku 12,5 litrů za minutu při tlaku 30 kn/m2 po dobu 3 minut ve vzdálenosti 3 metry. |
IP x6 | Chráněný proti vlnobití. Voda míří 12,5 mm tryskou ve všech úhlech při průtoku 100 litrů za minutu při tlaku 100 kN/m2 po dobu 3 minut ve vzdálenosti 3 metry. |
Intenzita světla
Tabulka udávající velikost a intenzitu světla v luxech při různých podmínkách.
Luxov | Situace |
> 100 000 | přímý sluneční svit při jasné obloze |
70 000 | sluneční svit přes slabší mraky |
20 000 | slunce za silnými mraky |
2 000 | zatažená obloha s dešťovými mraky |
600-1 000 | umělé osvětlení v kanceláři |
300-700 | východ a západ slunce |
10-50 | umělé osvětlení chodeb |
1-10 | noční umělé osvětlení na ulici |
0,2 | noční světlo za úplňku s jasnou oblohou |
0,02 | noční světlo se čtvrtí měsíce a jasnou oblohou |
0,007 | noční světlo s měsícem za mraky |
0,001 | jasné noční obloha bez měsíce |
Úhly záběru
Výpočet zorného úhlu a ohniskové vzdálenosti objektivu.
Pokud snímáme scénu pomocí kamery, tak její část zachytíme v určitém rozsahu jako obraz, který pak zobrazíme na monitoru. Tento rozsah se nazývá zorný úhel, který se měří mezi spojnicemi od objektivu na jeho středové ose ke okrajům snímaného obrazu v horizontální, vertikální a diagonální rovině. Tyto úhly se pak nazývají horizontální, vertikální a diagonální zorný úhel. Zorný úhel se zužuje při použití teleobjektivu a naopak se rozšiřuje při použití širokoúhlého objektivu. Takže při širším zorném úhlu se snímá širší oblast scény. Zorný úhel kamery se mění také v závislosti na velikosti obrazového snímače (viz „Obrazový snímač“). To znamená, že při použití objektivů srovnanou ohniskovou vzdáleností, budou mít kamery s 2/3“ CCD snímači a kamery s 1/2“ snímači různé zorné úhly. Zorný úhel lze vypočítat například podle následujícího vztahu:
w: zorný úhel
y: rozměr snímané scény (šířka obrazu v horizontálním, vertikálním nebo diagonálním směru).
f: ohnisková vzdálenost
Ohnisková vzdálenost objektivu (mm) | ||||||||||
Velikost senzoru | 2,5 | 2,96 | 3,6 | 4 | 6 | 8 | 12 | 16 | 25 | 50 |
1/3" | 87,7 | 78,1 | 67,4 | 61,9 | 43,6 | 33,4 | 22,6 | 17,1 | 11,0 | 5,5 |